Werkgeluk is geen luxe, maar een essentieel ingrediënt voor een duurzame arbeidsrelatie. Een goed en 'gelukkig' team met werknemers werkt als een geoliede machine. Of het je dan ‘ongelooflijke’ winst oplevert is lastig te bewijzen. Presteert je team niet efficiënt, dan is het met zekerheid een blok aan het been. Dat staat winst in de weg.

Werkgeluk bestaat uit verschillende factoren

Het gaat om een complex samenspel van verschillende factoren: werktevredenheid, werkplezier, gedrevenheid en zinvolheid. Het is van groot belang dat werkgevers actief bijdragen aan het creëren van een werkomgeving waarin werkgeluk gedijt.

Axxent is een strijder voor werkgeluk en daarom delen we graag een paar praktische tips om werkgeluk te realiseren bij eigen personeel. Ook handig als je met uitzendkrachten werkt en ze wilt behouden voor een langere termijn.

1. Gehoorbeschermers

Het komt regelmatig voor dat er slechts voor de vorm om een mening wordt gevraagd en vanwege praktische redenen er 'helaas' niets met de stem van de medewerkers gebeurd. Zet je fictieve gehoorbeschermers af! Door actief te luisteren naar hun behoeften en zorgen, kun je een werkomgeving creëren die aansluit op hun verwachtingen en bijdraagt aan hun werkgeluk.

2. Zorg dat je een blijvertje bent

Bekijk het eens andersom. Wil iemand eigenlijk wel bij jou blijven werken? Investeer in ontwikkeling.  Het klinkt als een open deur, maar waarom krijgen uitzendkrachten het dan vaak nog niet? Bied medewerkers mogelijkheden voor groei en ontwikkeling. Als zij het naar hun zin hebben bij je, is de wens om te blijven nog groter als jij laat zien dat je gelooft in hun kennis en talent. Ieder mens wil zich gezien en gehoord voelen. Deze investering draagt bij aan de loyaliteit aan jouw organisatie.

3. Breng bulderen en juichen in balans

Wees eens eerlijk? Hoe leuk is de werksfeer eigenlijk écht?  Creëer een positieve werkcultuur! Wordt er samengewerkt? Spreek jij als werkgever je waardering uit en hoe betrek je de mensen bij successen? Laat dat bulderen overigens maar achterwege. Met goede feedback bereik je meer. Een werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen en plezier hebben in wat ze doen, draagt bij aan hun algehele welzijn en tevredenheid.

4. Flexibiliteit is niet alleen voor kenniswerkers

Bied flexibiliteit en autonomie: geef je medewerkers de ruimte om hun werk op hun eigen manier te doen. Flexibele werktijden en autonomie in taken en projecten zijn allemaal elementen die bijdragen aan het werkgeluk van medewerkers. Er zijn meerdere wegen naar Rome, geef een uitzendmedewerker wat ruimte door de vrijheid te geven om het werk op een manier te doen die het beste bij hen past. Het vergroot de betrokkenheid en tevredenheid.

It takes two to tango

Als uitzendorganisatie begrijpen we dat het creëren van werkgeluk niet alleen de verantwoordelijkheid is van de werkgever, maar ook van de uitzendkracht zelf. Daarom moedigen we juist een inzet vanuit beide kanten aan. Door te investeren in werkgeluk bouw je niet alleen aan een sterker en meer betrokken personeelsbestand, maar leg je ook de basis voor duurzame arbeidsrelaties die langdurig succes en groei bevorderen. En hopelijk: Ongelooflijke winst!

Is jouw bedrijf klaar voor onze Happy Workers?

Lees ook

Good Work verhaal van Leszek Kopec
Good Work verhaal van Leszek Kopec

Good Work, Good Life daar hoort dan ook een vast contract bij! Leszek Kopec kreeg zo’n contract in april bij Axxent. 

Hoe gaat Axxent Groep om met het Coronavirus?
Hoe gaat Axxent Groep om met het Coronavirus?

De piek van het coronavirus ligt gelukkig al weer achter ons. Ook Axxent Groep en onze medewerkers hebben hier mee te maken gehad. Hoe gaan wij op dit moment om met de huidige omstandigheden?

Welkom Martijn Iesberts
Welkom Martijn Iesberts

Begin juni is Martijn Iesberts gestart bij de Axxent Groep. Martijn gaat aan de slag als accountmanager voor de vestiging Bunschoten-Spakenburg.

Direct vanaf de eerste werkdag proberen wij er alles aan te doen om Martijn zo snel en goed mogelijk thuis te laten raken in de het bedrijf, de werkzaamheden en de branche. We vroegen Martijn naar zijn ervaring over de eerste twee weken na zijn start.